Federal institutes and arts: mapping of a relationship
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.119.13180Keywords:
Institutos Federais, Arte, Educação integrada, mapeamentoAbstract
The objective of the article is to trace a panorama of some possible relationships between the teaching of art and the Professional Education offered by the Federal Institutes of Education, Science and Technology, problematizing the duality between general education and professional education, from the perspective of integrated education. Data analyzed with the bricolage method are presented in a qualitative research on the presence of teachers and courses in Visual Arts, Theater, Dance and Music in the IFs, which combined with a theoretical discussion about art, power and resistance based on Foucault, indicate that teaching art can be configured as a strategy of resistance against the neoliberal performative model current in this teaching system.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).