Professional and technological education and teacher training: a journey of transformation and resistance
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.119.13183Keywords:
Professional and Technological Education; Teacher Formation; Work and EducationAbstract
This article aims to discuss teacher formation for technological professional education (EPT) from a historic perspective, in its first manifestations and the challenges faced in this historic moment. This framework is built with the intention of revealing the reality evidenced in discussions about the formation of teachers in the context of EPT, in which, since their original formation, they see themselves far from theoretical concepts that discuss the world of work and its intrinsic relation to the world of education. Added to that, public policies are still insufficient for the adequate continuous formation, intensified nowadays in our country, with policies that devalue education in general. Besides, the offered actions are mostly fast and fragmented for a constant diagnosis of the need for qualification and appreciation of these professionals. It is in this scenery that the teacher, characterized as a worker who needs a solid formation, is routinely challenged to ensure a solid and whole human construction to their students, a formation that overcomes the mere adhesion to the needs of an increasingly exploratory market in this historic moment.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).