BNCFP'S discursive path through government bodies: The disputed teaching professionality
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.13730Keywords:
Public policy, Teacher training, Discourse analysis, CurriculumAbstract
The approval of separate resolutions for Initial and Continuing Education were the result of a discursive process that took place between government bodies and other actors, however, the transformations that occurred in the summaries of official documents give clues about the characteristics of a proposed teaching professionalism, discursively analyzed with contributions of Maingueneau, Ball, Laval, Contreras, Tardif and Lessard. The presence, maintenance, deletion (definitive or temporary) or absence of the themes of the titles of the abstracts give us some indications identified as: adherence to the discourses of transnational organizations such as the OECD and UNESCO, incorporated by national bodies (MEC and CNE). The following were also identified: the presence of the pedagogy of competencies, which bring the school dynamics closer to the notion of management and the long life learning motto. It is also possible to identify strong indications of deregulation and the complete absence of any mention of teacher or career valuation policies.
References
ABNT. Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 6027 – Informação e documentação – Sumário. Rio de Janeiro, 2003.
BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo Sem Fronteiras, v. 1, n. 2, p. 99-116, 2001.
BALL, Stephen. Educação global SA: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. 23. ed. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2020.
BARRETO, Raquel G. Discursos, tecnologia e educação. Rio de Janeiro: Eduerj, 2009.
BRASIL. Resolução nº 2 de 20 de dezembro de 2019 (CNE/CP). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 10 fev. 2020a (Seção 1, p. 87). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file
BRASIL. Resolução nº 1 de 27 de outubro de 2020 (CNE/CP). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF: Poder Executivo, 29 out. 2020b (Seção 1, p. 103). Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-27-de-outubro-de-2020-285609724
CNE. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. (Atualizada em 18/9/19). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&a lias=124721-texto-referencia-formacao-de-professores&category_slug=setembro2019&Itemid=30192. Acesso em: 28 mar. 2022.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2012.
DI GIOVANNI, Geraldo. As estruturas elementares das políticas públicas. Caderno de Pesquisa, v. 82, p. 1-32, 2009.
FERRAZ, Roselane D. A BNCC e os desafios aos profissionais da docência: debates necessários. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, v. 7, p. 95-111, 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/9830. Acesso em: 25 ago. 2022.
FREITAS, Luiz Carlos. D. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, v. 33, p. 379-404, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004
FREITAS, Luiz Carlos. D. Os empresários e a política educacional: como o proclamado direito à educação de qualidade é negado na prática pelos reformadores empresariais. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 6, n. 1, p. 48-59, 2014. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v6i1.12594
GILL, Rosalind. Análise do discurso. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Editora Vozes Limitada, 2015. p. 244-270.
HYPÓLITO, Álvaro Moreira. BNCC, agenda global e formação docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 187-201, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/AlvaroHypolito2/publication/335402074_BNCC_Agenda_Globale_FormacaoDocente/links/5d63f574458515d610260f5c/BNCC-Agenda-Global-e-Formacao-Docente.pdf
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Contribuições de Stephen Ball para o estudo de políticas de currículo. In: MAINARDES, Jefferson; BALL, Stephen J. Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 249-283. V. 1.
MACEDO, E. F. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 39, 2019.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Tradução de Cecília P. de Souza-e-Silva, Décio Rocha. São Paulo: Cortez, 2001.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
MANFRÉ, Ademir Henrique. Base Nacional Comum Curricular e (semi)formação: quais os dilemas da escola atual? Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 111, p. 9-28, 2020. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.111.9-28
MEC. Ministério da Educação. Proposta para Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=105091-bnc-formacao-deprofessores v0&category_slug=dezembro2018pdf&Itemid=30192
RODRIGUES, Larissa Zancan; PEREIRA, Beatriz; MOHR, Adriana. O documento “Proposta para Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica” (BNCFP): dez razões para temer e contestar a BNCFP. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 1-39, 2020. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u139
SIQUEIRA, Rafael Moreira; DE MORADILLO, Edilson Fortuna. As ciências da natureza na BNCC para o Ensino Médio: reflexões a partir da categoria trabalho como princípio organizador do currículo. Revista Contexto & Educação, v. 37, n. 116, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.10451
SOUZA, A. M. R. de. Base Nacional Comum para quê/quem?: uma cartografia de conflitos discursivos na produção de um currículo oficial. 2019. 361 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem), Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Editora Vozes Limitada, 2014.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 7. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
