O ENSINO DE CIÊNCIAS E OS TEMAS TRANSVERSAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NO CONTEXTO ESCOLAR
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2014.92.21-51Abstract
Osobjetivos e conteúdos dos Temas Transversais devem ser incorporados nas áreasjá existentes e no trabalho educativo da escola. Estes surgem como alternativaspara que, ao serem abordados de diferentes formas pelas diversas disciplinas,no âmbito interdisciplinar, o ensino se dê de forma mais globalizado e próximoda realidade do educando. Assim, torna-se necessário que cada professor,propicie um espaço para a abordagem de temas relevantes, atuais eprincipalmente que fazem parte da vida cotidiana dos alunos. Neste contexto,apresentamos no decorrer deste estudo uma proposta de inserção dos temastransversais Saúde, Meio Ambiente e Orientação Sexual no contexto escolar,através de práticas desenvolvidas por mestrandos e doutorandos do PPG Educaçãoem Ciências: química da vida e saúde, da Universidade Federal de SantaMaria/RS. Logo, a partir dos resultados, reafirma-se a importância do papel doprofessor e da elaboração de propostas metodológicas a fim de permitir que oaluno amplie seu próprio conhecimento, mediante uma participação ativa einterativa, buscando melhorar a qualidade do ensino.Palavras-chave:temas transversais, práticas pedagógicas, ensino de ciências, professores.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
