Discutindo a relação: o que dizem professores e alunos
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2012.88.187-202Abstract
O objetivo deste texto é discutir a relação entre professores e alunos no contexto do Ensino Médio a partir da investigação realizada em uma escola pública estadual de um município de porte médio do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. A relação entre professores e alunos é considerada a dinâmica central do funcionamento do cotidiano escolar e do exercício do trabalho docente. As recentes transformações na sociedade colocaram em questão a legitimidade de várias instituições, entre elas a escola. A sala de aula também se torna um local de instabilidade e, assim, a relação professor e aluno se faz problemática. Desentendimentos e incompreensões mútuas parecem incorporadas às rotinas escolares em muitos lugares gerando um mal-estar docente ante às dificuldades do trabalho escolar. A abordagem de pesquisa adotada é a qualitativa, uma vez que a intenção é descrever as variadas formas que as relações entre professores e alunos assumem no contexto escolar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.