A EDUCAÇÃO AMBIENTAL E OS LIVROS DIDÁTICOS DE CIÊNCIAS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2014.94.80-104Abstract
A inserção da Educação Ambiental (EA) no ensino de Ciências, assim como o enredo do uso do Livro Didático (LD) no processo de construção do conhecimento nas escolas; são temas discutidos atualmente. Nessa condição, fizemos uma análise na abordagem da EA nos LD, buscando levantar uma dimensão crítica desta temática, no que diz respeito a um dos recursos metodológicos mais utilizados por professores ao longo da história no ensino de Ciências e que permeia até os dias de hoje. Para este estudo, foram analisados 9 LD de Ciências (inseridos no Plano Nacional do Livro Didático – PNLD, de 2011) do 7º ano do Ensino Fundamental, os quais constam nas coleções do guia do Livro Didático, por meio de uma metodologia qualitativa, consistindo na análise de conteúdo proposto por Bardin. Foram levantadas concepções com base nos Parâmetros Curriculares Nacionais - Meio Ambiente, conforme pressupostos teórico-metodológicos. A partir de uma análise reflexiva percebemos que na maioria dos LD, o foco pela EA é insuficiente ao processo de ensino e aprendizagem, além de não subsidiar as discussões e questões controversas pertinentes a essa temática nas escolas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.