A EDUCAÇÃO ESCOLAR E A GEOGRAFIA COMO POSSIBILIDADES DE FORMAÇÃO PARA A CIDADANIA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.104.264-290Abstract
O atual processo de globalização pautado em princípios da racionalidade instrumental tem trazido inúmeros paradoxos à sociedade atual. De um lado, o avanço das ciências, das tecnologias e informações; do outro, o aumento das dificuldades no enfrentamento das diferenças e desigualdades que estes avanços acabam por criar. Suas implicações incidem na educação escolar que possui a responsabilidade de formar cidadãos para a vivência em um mundo mais igualitário. Nessa perspectiva, o objetivo desse artigo é discutir as vias pelas quais a educação escolar e o ensino de Geografia podem contribuir para a formação cidadã, trazendo argumentos numa linha oposta ao pensamento hegemônico global. Parte-se do princípio de que uma escola de qualidade pautada pela via do conhecimento é condição e um desafio para a formação cidadã na atualidade. A pesquisa é de cunho qualitativo e bibliográfico e se divide em três movimentos: primeiramente faz uma discussão teórica e documental acerca da complexidade na efetivação da cidadania no Brasil; posteriormente aborda a educação escolar, como condição fundamental para o exercício da cidadania. Finalmente, traz as possibilidades da Geografia escolar contribuir para a formação cidadã, a partir de seus conceitos e categorias de análise.
Palavras Chave: Cidadania. Conceitos. Educação Escolar. Geografia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.