A COMPLEXIDADE E A CULTURA ESCOLAR: APROXIMAÇÕES PARA TRATAR O TEMA ENERGIA NA ESCOLA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.300-313Abstract
Resumo
Esse artigo discute aspectos da cultura e complexidade, tomando-as como elementos que podem promover uma reflexão mais crítica acerca do trabalho em sala de aula. Metodologicamente, busca-se identificar a natureza das abordagens do tema energia e complexidade nos artigos acadêmicos da área de ensino de Ciências para então indicar, a partir também dos referenciais teóricos sobre cultura e complexidade, refletir sobre o trabalho escolar. Dos resultados, salienta-se que as publicações sobre energia buscam, seja no contexto da formação de professores ou na ação destes em sala de aula, uma aproximação com temas ambientais, sociais e relacionados a saúde de forma a diminuir a fragmentação que geralmente é encontrada nas disciplinas escolares. Já os trabalhos acadêmicos acerca da complexidade apontam tanto para a uma mudança de paradigma, no sentido de incorporação da perspectiva da complexidade como base do conhecimento e da linguagem escolar quanto a uma perspectiva mais pontual de mudança. Esses apontamentos indicam algumas potencialidades de trabalho em sala de aula que considere uma abordagem cultural e mais complexa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.