GENDER AND SEXUALITY IN FOCUS: THE DISCUSSIONS THAT STUDENTS OF THE SPECIALIZATION COURSE IN BIOLOGY TEACHING, DISTANCE MODE, CARRY OUT IN THEIR TEACHING PRACTICE

GENDER AND SEXUALITY IN FOCUS: THE DISCUSSIONS THAT STUDENTS OF THE SPECIALIZATION COURSE IN BIOLOGY TEACHING, DISTANCE MODE, CARRY OUT IN THEIR TEACHING PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.115.9688

Keywords:

LGBT ; LGBTphobia; Teaching Practice

Abstract

The present research aims to understand how students of the specialization course in Biology Teaching, distance mode, discuss the theme of gender and sexualities in their teaching practice. Therefore, a questionnaire was applied through Google Docs to the students enrolled in the 8 poles that offer the referred course of specialization for the period from May 18 to 25, 2019. We started from the premise that the school is constituted as heteronormative and LGBTphobic. In addition, biological discourse shapes itself as a regulator of human practices. In this way, professors of the discipline of biology have an important role in the deconstruction of practices which focus on biological determinism for the understanding of gender and sexualities, as well as in the fight against prejudices and discriminations. The results show that, for the most part, professors calmly discuss the themes, becoming mobilizers in this process of openness to such discussions in the educational field, even with the lack of preparation and omission by other professors and pedagogical team. Finally, most of the participants agree on the importance of themes in school, using the most varied methodologies and strategies to promote respect and coping with LGBTphobia.

Author Biographies

Adelaine Ellis Carbonar dos Santos, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutoranda em Geografia (Programa de Pós-Graduação em Geografia - Universidade Estadual de Ponta Grossa/UEPG), Mestra em Gestão do Território (Programa de Pós-Graduação em Geografia/UEPG - 2015), Licenciada em Ciências Biológicas pela mesma IES (2011). Pesquisadora do Grupo de Estudos Territoriais (GETE/UEPG), trabalha com pesquisas acerca das sexualidades, gênero, LGBTfobia e espaços educacionais

Virginia Iara de Andrade Maistro, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Londrina (1976), graduação em Pedagogia - Faculdades Integradas Princesa Isabel (1981), mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2006) e doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2012). Atualmente é professor estatutário da Universidade Estadual de Londrina , atuando principalmente nos seguintes temas: educação sexual, educação, sexualidade, formação de professores e escola. Docente da UEL das disciplinas de Metodologia e Prática de Ensino de Ciências Biológicas e do Estágio Supervisionado Obrigatório e Práticas Pedagógicas: Sexualidade /Saúde do curso de Ciências Biológicas modalidade Licenciatura e Bacharelado. Participante da Comissão de Projetos de Extensão da UEL. Docente do curso de Pós Graduação em Ensino de Ciências Biológicas na disciplina Educação Sexual/ Sexualidade. Colaboradora do Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI) UEL/Universidade de Coimbra (2013/2015). Coordenadora do subprojeto PETGRADUA SUS do curso de Ciências Biológicas (2016/2018). Participante do Colegiado e do NDE (Núcleo Docente Estruturante da UEL) e COGEPP. Coordenadora da área de ensino e estágio curricular obrigatório.

Published

2021-11-22

How to Cite

Santos, A. E. C. dos, & Maistro, V. I. de A. (2021). GENDER AND SEXUALITY IN FOCUS: THE DISCUSSIONS THAT STUDENTS OF THE SPECIALIZATION COURSE IN BIOLOGY TEACHING, DISTANCE MODE, CARRY OUT IN THEIR TEACHING PRACTICE: GENDER AND SEXUALITY IN FOCUS: THE DISCUSSIONS THAT STUDENTS OF THE SPECIALIZATION COURSE IN BIOLOGY TEACHING, DISTANCE MODE, CARRY OUT IN THEIR TEACHING PRACTICE. Context and Education Journal, 36(115), 60–77. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.115.9688