ALGUMAS CONSIDERAÇÕES SOBRE A FUNÇÃO DA CONSCIÊNCIA A PARTIR DAS PROPAGANDAS DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.206-220

Keywords:

Reforma do Ensino Médio, Consciência, Propaganda, Televisão

Abstract

This article intends to bring some considerations about the function of the conscience from the advertisements propagated about the Reformation of the Secondary School. The two selected advertisements were transmitted during the period covered by Provisional Measure 746/2016. A troubled context during protests against the reform. In order to collaborate in this discussion, Vygotsky (1990, 1990a) discusses consciousness as a mechanism that mobilizes historical, social and duplicate experiences. From this process reflexive is that it arrives at the conditioned reflex and not only as a product of a stimulus. Raymond Williams (2016) with the discussion of television in its dual function: both as a technological apparatus and as a cultural form. It assists in the understanding of television within a space of disputes and not in a simple relation of cause and effect. The fact that young people reflect on the information conveyed and place them in a chain of reflexes and knowledge, the conscience acquires a primordial role in the formation of the human being. Activates the memory, the attention, the perception of the social surroundings for the formulation of concepts. And it does so from the historical reality, social and individual, therefore the unpredictability of human behavior.

Author Biographies

Maria Sara de Lima Dias, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Pós-Doutora em Psicologia pela Universidad Autónoma de Barcelona (2016) como Bolsista CAPES, Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009) possui mestrado (2004) em Psicologia da Infância e Adolescência e graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Paraná (1990). Especialista em Pedagogia Social pela Universidade Católica Portuguesa. Trabalha com projetos que discutem Tecnologia e Trabalho, Saúde do Trabalhador e Orientação Profissional e Planejamento de Carreira. Professora do Departamento de Estudos Sociais (DAESO) na Universidade Tecnológica Federal do Paraná é Professora no Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade - PPGTE, orientadora de metrado e doutorado, na linha de pesquisa Tecnologia e Trabalho.

Domingos Leite Lima Filho, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Domingos Leite Lima Filho concluiu Doutorado em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina (2002) e Pós-Doutorado na Facultad de Ciencias Sociales da Universidade de Salamanca (2009). É Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná e Coordenador do Doutorado Interinstitucional DINTER PPGTE/UTFPR-UFPI. Foi professor pesquisador visitante do Departamento de Sociologia da Universidade de Salamanca, nos períodos 2008/2009 e 2000/2001. É Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Trabalho, Educação e Tecnologia (GETET) e pesquisador do Grupo THESE - Projetos Integrados em Trabalho, História, Educação e Saúde (UFF). Participa do GT Trabalho e Educação da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e da Rede de Estudos do Trabalho (RET). Tem como interesses principais de pesquisa as seguintes temáticas: Estudos e pesquisas no campo das relações entre trabalho, educação, tecnologia e cultura; Políticas para a educação profissional técnica e tecnológica, nos níveis e médio e superior; Educação de jovens e adultos integrada à formação profissional; Transformações do mundo do trabalho e a produção e apropriação do conhecimento científico e tecnológico pelos trabalhadores.

Published

2021-02-23

How to Cite

Rosa Blum, M. S., Dias, M. S. de L., & Lima Filho, D. L. (2021). ALGUMAS CONSIDERAÇÕES SOBRE A FUNÇÃO DA CONSCIÊNCIA A PARTIR DAS PROPAGANDAS DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO. Context and Education Journal, 36(113), 206–220. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.206-220