Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Revista Contexto & Educação
Sobre a Revista
Submissões
Edição Atual
Edições Anteriores
Equipe Editorial
Notícias
Contato
Search
Search
Cadastro
Acesso
Search
Search
Home
/
Archives
/
Vol. 36 No. 114 (2021): Pensamento Computacional
Vol. 36 No. 114 (2021): Pensamento Computacional
Published:
2021-05-10
ENSINO DA COMPUTAÇÃO E PENSAMENTO COMPUTACIONAL: POR UMA EDUCAÇÃO OUTRA
Adão Caron Cambraia, André Souza Lemos
5-9
PDF (Português (Brasil))
Edição Completa
EDIÇÃO COMPLETA
Maria Cristina Pansera de Araújo
PDF (Português (Brasil))
Dossiê Ensino da Computação e Pensamento Computacional
A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW OF STUDIES ON UNPLUGGED COMPUTING IN ELEMENTARY/HIGH SCHOOL AND HIGHER EDUCATION FROM 2014 TO 2020
A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW OF STUDIES ON UNPLUGGED COMPUTING IN ELEMENTARY/HIGH SCHOOL AND HIGHER EDUCATION FROM 2014 TO 2020: TRENDS IN THE FIELD
Sabrina Bourscheid Sassi, Cristiano Maciel, Dr., Vinicius Carvalho Pereira
10-30
PDF (Português (Brasil))
A PANORAMA OF RESEARCH ON COMPUTATIONAL THINKING IN GRADUATE PROGRAMS IN BRAZIL
A PANORAMA OF RESEARCH ON COMPUTATIONAL THINKING IN GRADUATE PROGRAMS IN BRAZIL
João Henrique Berssanette, Antonio Carlos de Francisco, Prof. Dr.
31-53
PDF (Português (Brasil))
DOCUMENTAL RESEARCH ABOUT COMPUTATIONAL THINKING IN HIGHER EDUCATION: ANALYSIS OF PEDAGOGICAL PROJECTS OF COMPUTER SCIENCE TEACHER EDUCATION PROGRAMS IN BRAZIL
A DOCUMENTAL RESEARCH ABOUT COMPUTATIONAL THINKING IN HIGHER EDUCATION: ANALYSIS OF PEDAGOGICAL PROJECTS OF COMPUTER SCIENCE TEACHER EDUCATION PROGRAMS IN BRAZIL
Iago Sinésio Ferris da Silva, Taciana Pontual Falcão
54-71
PDF (Português (Brasil))
(DES)PLUGA
(DIS)PLUG: COMPUTATIONAL THINKING APPLIED TO INNOVATIVE ACTIVITIES
Natália Bernardo Nunes, Aline Silva De Bona, Sra., Anelise Lemke Kologeski, Sra., Vithória da Silveira Batista, Srta., Lucas Pinheiro Alves, Sr.
72-88
PDF (Português (Brasil))
NÍVEIS DE MATURIDADE E CAPACIDADE DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL AO TÉRMINO DO ENSINO FUNDAMENTAL
MATURITY LEVELS AND CAPACITY OF COMPUTATIONAL THINKING AT THE END OF ELEMENTARY SCHOOL
Eduardo Cardoso De Souza, Wilson Massashiro Yonezawa
89-104
PDF (Português (Brasil))
PENSAMENTO COMPUTACIONAL: INSTRUMENTOS PARA AVALIAR E CLASSIFICAR A ALFABETIZAÇÃO EM CÓDIGO
COMPUTATIONAL THINKING: INSTRUMENTS TO EVALUATE AND CLASSIFY CODE LITERACY
Walkiria Helena Cordenonzi, José Claudio Del Pino
110-130
PDF (Português (Brasil))
O USO DA ROBÓTICA NO ENSINO DE LÓGICA COMPUTACIONAL: UMA PROPOSTA PARA AS SÉRIES INICIAIS
THE USE OF ROBOTICS ON THE TEACHING OF COMPUTATIONAL LOGIC: A PROPOSAL TO THE BEGINNING GRADES
Jaqueline Pizzi Zilli, Larissa Brandão Pasinato, Marco Antônio Sandini Trentin
131-145
PDF (Português (Brasil))
METODOLOGIAS PARA O ENSINO DE PROGRAMAÇÃO INTRODUTÓRIA: UM ESTUDO COM PROFESSORES NUMA UNIVERSIDADE BRASILEIRA
TEACHING INTRODUCTORY PROGRAMMING: A STUDY WITH PROFESSORS AT A BRAZILIAN UNIVERSITY
Claudia Akemi Izeki, Enzo Seraphim, Maria Assunção Flores
146-165
PDF (Português (Brasil))
O PENSAMENTO COMPUTACIONAL NO ENSINO FUNDAMENTAL I: SABERES ARTICULADOS ENTRE COMPUTAÇÃO E ARTES VISUAIS
COMPUTATIONAL THINKING IN ELEMENTARY SCHOOL: ARTICULATED KNOWLES BETWEEN COMPUTING AND VISUAL ARTS
Pietro Matheus Bompet Fontoura Alves, Pauleany Simões de Morais, Rejane de Oliveira Alves
166-178
PDF (Português (Brasil))
PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA: UM ESTUDO DE CASO SOB A PERSPECTIVA DA TEORIA DE ROBBIE CASE
COMPUTATIONAL THINKING IN THE INITIAL TRAINING OF MATHEMATICS TEACHERS: A CASE STUDY FROM THE PERSPECTIVE OF ROBBIE CASE´S THEORY
Ana Paula Canal, MSc, Vanilde Bisognin, Dra., Silvia Maria de Aguiar Isaia, Dra.
179-200
PDF (Português (Brasil))
DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE PROFESSORES DE COMPUTAÇÃO: UMA ANÁLISE DAS PRÁTICAS DOCENTES
PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF COMPUTING PROFESSORS: AN ANALYSIS OF TEACHING PRACTICES
Roberta Gondim Britto, Andréia Maria Pereira de Oliveira
201-223
PDF (Português (Brasil))
Educação, ambiente e saúde
MEME DE OSWALDO CRUZ COMO ESTRATÉGIA DE ENSINO SOBRE FEBRE AMARELA E A IMPORTÂNCIA DA VACINAÇÃO
MEME OF OSWALDO CRUZ AS A TEACHING STRATEGY ABOUT YELLOW FEVER AND THE IMPORTANCE OF VACCINATION
Daniela Frey, Maria de Fátima Alves-de-Oliveira, Marcelo Diniz Monteiro de Barros
224-237
PDF (Português (Brasil))
RECURSOS TECNOLÓGICOS EM MUSEUS DE CIÊNCIAS: TENDÊNCIAS EM ESTUDOS BRASILEIROS
TECHNOLOGICAL RESOURCES IN SCIENCE MUSEUMS: TRENDS IN BRAZILIAN STUDIES
Pedro Miguel Marques da Costa, Marcelo Rocha
238-250
PDF (Português (Brasil))
Educação, Currículo e Trabalho
PEDAGOGICAL PRACTICES DEVELOPED AT THE RIBEIRINHA SCHOOL OF RIBEIRINHA DA AMAZÔNIA PARAENSE
PEDAGOGICAL PRACTICES DEVELOPED AT THE RIBEIRINHA SCHOOL OF RIBEIRINHA DA AMAZÔNIA PARAENSE
Hellen do Socorro de Araújo Silva, Luís Carlos Santos Lopes
251-266
PDF (Português (Brasil))
Artigos
PERSPECTIVA DE ALUNOS DO ENSINO SUPERIOR SOBRE BRINQUEDOTECAS EM AMBIENTES VIRTUAIS DE APRENDIZAGEM
PERSPECTIVE OF HIGHER EDUCATION STUDENTS ON PLAY ROOMS WITHIN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS
Luciane Guimarães Batistella Bianchini, Ana Lúcia Keiko Nishida, Damares Luiza Silveira de Carvalho
267-279
PDF (Português (Brasil))
DESINTERESSE ESCOLAR: UM ESTUDO SOBRE O TEMA A PARTIR DE TESES E DISSERTAÇÕES
DESINTERESSE ESCOLAR: UM ESTUDO SOBRE O TEMA A PARTIR DE TESES E DISSERTAÇÕES
Ana Luiza Casasanta Garcia, Karine Raquiel Halmenschlager, Elizandro Maurício Brick
280-300
PDF (Português (Brasil))
A IMPORTÂNCIA DA INSERÇÃO DA CULTURA DA PAZ NO CURRÍCULO ESCOLAR
THE IMPORTANCE OF INSERTING THE PEACE CULTURE IN THE SCHOOL CURRICULUM
Michelle Popenga Geraim Monteiro, Tatiane Delurdes de Lima-Berton, Araci Asinelli-Luz
301-315
PDF (Português (Brasil))
AMORISMO: A CONSTRUÇÃO DE UM ÍNDICE EMOCIONAL ATRAVÉS DO MAPEAMENTO SOCIOEMOCIONAL
LOVENESS: THE CONSTRUCTION OF AN EMOTIONAL INDEX THROUGH A SOCIOEMOTIONAL MAPPING
Cecilia Decarli, Ma., Cristiano da Cruz Fraga, Esp., Juliano Santo do Carmo, Dr.
316-331
PDF (Português (Brasil))
O SISTEMA EDUCACIONAL INTERATIVO E AS PERSPECTIVAS DE FORMAÇÃO HUMANA DOS ALUNOS DO ENSINO MÉDIO DAS COMUNIDADES RURAIS DO ESTADO DO PARÁ
THE INTERACTIVE EDUCATIONAL SYSTEM AND THE PERSPECTIVES OF HUMAN TRAINING OF HIGH SCHOOL STUDENTS OF RURAL COMMUNITIES IN THE STATE OF PARÁ
Cleide Carvalho Matos, Manuelle Espindola dos Reis, Jeovani de Jesus Couto
332-350
PDF (Português (Brasil))
RURAL NORMAL COURSE OF THE COLLEGE NOSSA SADORA AUXILIADORA DE PETROLINA (1929-1989): A MILESTONE IN THE HISTORY OF TEACHER TRAINING
RURAL NORMAL COURSE OF THE COLLEGE OUR LADY HELPER HIGH SCHOOL DE PETROLINA (1929-1989): A MILESTONE IN THE HISTORY OF TEACHER TRAINING
Rosa Santos Mendes da Silva, Edmerson dos Santos Reis
351-365
PDF (Português (Brasil))
REPRESENTAÇÕES SOCIAIS SOBRE A EDUCAÇÃO ESPECIAL/EDUCAÇÃO INCLUSIVA: REVISÃO DA LITERATURA (2008-2018)
SOCIAL REPRESENTATIONS OF SPECIAL EDUCATION/INCLUSIVE EDUCATION: LITERATURE REVIEW (2008-2018)
Orliney Maciel Guimarães, Gabrielly Fuji Messias Nagatomy
366-385
PDF (Português (Brasil))
DEVELOPING ABSTRACT THINKING IN PHYSICS TEACHING THROUGH OPEN LAB
DEVELOPING ABSTRACT THINKING IN PHYSICS TEACHING THROUGH OPEN LAB
José Galúcio Campos
386-403
PDF (Português (Brasil))
PENSAMENTO CRÍTICO NA CIÊNCIA: PERSPECTIVA DOS LIVROS DIDÁTICOS BRASILEIROS
CRITICAL THINKING IN SCIENCE: PERSPECTIVE FROM BRAZILIAN TEXTBOOKS
Kélli Renata Corrêa de Mattos, Roque Ismael da Costa Güllich, Luiz Caldeira Brant de Tolentino Neto
404-419
PDF (Português (Brasil))
A VOZ CALA, O CORPO GRITA: AS DIFICULDADES DE ALUNOS LGBT's NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA
THE VOICE CALLS, THE BODY SCREAMS: THE DIFFICULTIES OF LGBT STUDENTS IN THE LESSONS OF PHYSICAL EDUCATION
Aline Rosana Giardin, Jactiane Anzanello, 51 99239 2565, Maria Rosa Chitolina Schettinger
420-433
PDF (Português (Brasil))
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
Developed By
Open Journal Systems
Language
Português (Brasil)
Italiano
English
Español (España)